Sådan vælger du en god tekstiltrykpartner

Sådan vælger du en god tekstiltrykpartner

Investering i trykmaterialer og/eller -maskinel markerer ofte begyndelsen på et langvarigt og givtigt partnerskab mellem leverandøren og din virksomhed — hvis du vælger rigtigt! De markante udgifter, som materialer og maskiner udgør for de fleste virksomheder, gør det værd at stille dig selv visse spørgsmål, før du trykker på KØB-knappen. For at hjælpe dig på vej mod at vælge en god trykleverandør til din virksomhed, svarer vi her på nogle vigtige spørgsmål.

Spørgsmål 1: Er leverandøren erfaren og solidt etableret i branchen?
Det første spørgsmål, du bør stille dig selv, er, om leverandøren, du har til overvejelse, er hjemmevant i faget. Har den kendskab til alle relevante mekanismer? Har den en etableret forsyningskæde? Er den fleksibel nok til at kunne indrette sig efter skiftende forhold og ønsker? Har den mange andre tilfredse samarbejdspartnere? Erfarne virksomheder kan typisk svare ja til disse spørgsmål. Det faktum, at de er gamle i gårde, beviser, at de evner at levere pålideligt og skabe værdi for deres kunder. Nyetablerede leverandører, derimod, mangler stadig at bestå disse billedlige eksamener og kan i bund og grund ikke engang garantere deres fremtidige eksistens. Se derfor altid på leverandørens historik, før du binder dig.

Spørgsmål 2: Har leverandøren omfattende viden om tekstiler?
Digitaltryk har udspring i grafikbranchen. Idet grafikbranchen var den første til at gøre brug af digitaltryk, er mange digitale tekstiltrykmaskiner kommet til verden gennem modificering og konvertering af digitale grafiktrykmaskiner. Disse maskiners printhoveder er næsten alle designede til at trykke på flade underlag som papir eller folie. På sådanne underlag kan printhoveder bevæge sig tæt på overfladen og undgå fejlpositionering af farver pga. printhovedhastighed, farvefrigivelsestid, vinkelafvigelser mv. Ved tryk på tekstiler bør hovederne være så langt væk fra overfladen som praktisk muligt, da tekstiler langt mere end papir eller folie er tredimensionelle og topografisk levende materialer, som kan strække, løfte og bevæge sig.

Tekstilmaterialer har tilmed langt større variation mellem dem end papir og folie. Den ene dag står du med sarte silkestoffer på hånden, den anden med tunge bomuldslærreder, og du skal kunne trykke lige godt på begge. Forskellige materialer kræver forskellige behandlingsmetoder, og dette vil i langt højere grad end de vanlige papirer og folier udfordre dig på opsætningen. Hurtigt at bevæge vidt forskellige tekstiler gennem trykkeren er ikke bare noget, der sådan uden videre lader sig gøre.

Når du er på udkig efter en trykleverandør, bør du søge efter en partner, hvis trykmaskiner retter sig mod tekstilbrug, og som har omfattende erfaring i maskinbehandling af tekstiler. En leverandør, som målrettet designer sine trykkere til tekstilbrug og anvender printhoveder, der tillader god afstand til underlaget, er en leverandør med omfattende viden om og erfaring med tekstilbranchen. Det er denne leverandør, som kan forsyne dig med det bedst mulige udstyr til din trykproduktion.

Spørgsmål 3: Tilbyder leverandøren førsteklasses ydelser?
At udvide produktionssetup’et med en ny trykmaskine kræver mere end bare indkøb af maskinen. Efter erhvervelse skal den tilføjes og tilpasses din fremstillingsproces, de rette forhold under hvilke den kan drifte skal etableres, og dine ansatte skal instrueres i dens anvendelse. Derudover vil farver kun fremstå som ønsket gennem korrekt farveprofilering og applikation, hvilket er en proces som kræver forståelse for, hvordan farver skabes i digitale maskiner. Denne forståelse leverer trykkeriet i form af rådgivning fra en erfaren og kompetent specialist.

Den rette support og vejledning vil hjælpe dig gevaldigt med at tilføje og tilpasse din nye trykmaskine til din fremstillingsproces, og det netop det, det helt rigtige tekstiltrykkeri kan levere. Optimal udnyttelse af dit nye maskinel opnås bedst med en partner, som er der for dig, når du har mest brug for den. Få derfor altid klarhed over, hvorvidt din potentielle forretningspartner kan levere den nødvendige service og ekspertise, når behovet melder sig.

Spørgsmål 4: Hvor lys ser leverandørens fremtid ud?
Når du investerer i ny digitalteknologisk driftskapital, bør du så vidt muligt være sikker på, at foretagendet, fra hvilket du køber det, vil forblive på banen i mange år fremover. Idet den digitale udvikling har fart på og anvender elektronik og teknologier, som til stadighed bliver hastigt utidssvarende, skal din leverandør kunne forsyne dig med kontinuerligt opdateret og gangbart maskinel og udstyr. Det er således tilrådeligt at tage en stikprøve på et tekstiltrykkeris økonomiske og strukturelle troværdighed, før du forlader dig og din virksomhed på det.

Spørgsmål 5: Skal Jet Sport være min forretningspartner?
Hos Jet Sport forstår vi, at de mest gensidigt givtige forretningsforhold er dem, som er fleksible nok til at tilpasse sig både kort- og langsigtede markedsforhold, og som gør kunden i stand til at få det meste ud af sit trykudstyr. Vi besidder omfattede viden om lokale, nationale og internationale markedsforhold og -krav, og har forståelse for samtlige aspekter af din virksomhed og dens behov. Vi kan altid forsyne dig med hjælp og rådgivning, som vil vækste din virksomhed. Vores lange historik forsikrer om, at vi er kommet for at blive. Med flere årtier på bagen inden for ramme- og digitaltryk, ved vi alt, der er værd at vide om stoffer og tekstiler. Ja, Jet Sport skal være din forretningspartner.

Ansøg om en Jet Sport konto
Med en Jet Sport konto får du adgang til vores webshop, hvor du kan designe og bestille logoer.
Kontakt os
Lad os se hvilke broer vi kan bygge
Tilbage til blogoversigten