Hvad er raster- og vektorgrafik?

Hvad er raster- og vektorgrafik for størrelser? Et detaljeret svar på det spørgsmål er teknisk og måske lidt sværttilgængeligt – læs vores blogindlæg om emnet for at få syn for sagn – så til de nysgerrige, men travle, giver vi her på siden den korte og mere billedbelagte udgave af blogindlægget.

Vores foretrukne filtyper

Raster

En rasterfil indeholder såkaldte ‘pixels,’ som er bittesmå ensfarvede firkanter. Arrangeres en stor mængde af disse i samme område, udgør de i et kalejdoskopisk samspil et grafisk udtryk: Billedet. 

Det endelige antal af pixels divideret med størrelsen på området udtrykker billedets opløsning og dermed dets kvalitet. Jo tættere et område er befolket af pixels, jo klarere fremstår billedet.

Det særlige ved rasterbilleder er, at deres pixelantal er uforanderlige. Når først et billede er skabt med et vist antal pixels, vil det for altid bestå af det antal. Der kan aldrig tilføjes eller fjernes grafisk information, uden enten at ødelægge det originale billede eller genskabe det fra bunden. Et større billede lader sig således aldrig skabe ud fra et mindre originalbillede.

Da billeder, som bruges til logotryk, typisk skal bruges i mere end én størrelse, er rasterbilleder derfor dårligt egnede til det formål. 

Jet Sport Bygning

Vektor

En vektorfil gør brug af matematiske formler til at udregne og tegne billedets geometriske elementer. I modsætning til rasterfilen behøver den ikke forlade sig på simultan administrering af millioner af pixels, men påkræves kun at huske relativt få koordinatpunkter og linjeligninger. Disse gentegner nemt billedet i nye størrelser efter behov og tillader opdeling og manipulation af individuelle elementer. 

Ulempen ved den fremgangsmåde er, at farvedybde ikke kan opnås og virkelighedstro billeder således ikke kan laves. Omvendt gør det billederne langt nemmere at ændre på og arbejde med, og det er netop den egenskab, som gør vektor til den foretrukne grafik blandt os logomagere. 

Raster og vektor demonstartion

Identificér dit billedes filtype

Du har et billede, du gerne vil lave et logo ud af. Men hvilken filtype er det? Det finder du ud af ved enten at se på filens endelse eller at forstørre billedet og se, til hvilken grad kvaliteten forværres. En markant forværring indikerer, at det er et rasterbillede.

Nedenfor ser vi på filendelser, og hvilke roller de spiller for forskellige billedtyper.

JPG

JPG (eller JPEG) er et rasterbillede, som ofte bruges til fotografier på internettet. For at opnå en god balance mellem filstørrelse og kvalitet kan JPG’er optimeres, når de eksporteres fra Photoshop. På nettet skal billedfiler helst være små nok til at facilitere hurtig indlæsning af websider, men samtidig af tilstrækkelig kvalitet til at videregive den ønskede visuelle information og mønstre gode brugeroplevelser, og JPG’en er én af de bedste filtyper til det formål.

PNG

En anden rasterbilledtype er PNG’en. Den mest markante forskel mellem JPG og PNG er, at en PNG kan have en gennemsigtig baggrund og typisk er større og besidder en højere kvalitet end JPG. Med en gennemsigtig baggrund kan den på behjælpelig vis placeres over en farvet baggrund.

GIF

GIF’en er endnu en rasterfiltype. Den udgøres af op til 256 farver fra RGB-farverummet. Jo færre farver og nuancer et billede udgøres af, jo mindre er filstørrelsen. Det gør GIF god til billeder uden mange faste farver. 

EPS

En EPS-fil er en vektorfil med en grafik, tekst eller illustration. Den kan ubesværet redigeres, omformes og forstørres.

AI

AI er en proprietær vektorfiltype, som tilhører Adobe, og kun kan oprettes eller redigeres med Adobe Illustrator. Illustrator er et populært og ofte benyttet program blandt grafiske designere.

PDF

PDF-filer kan indeholde både rasterfiler og vektorfiler og have mangeartede brugsformål, udover flad tekst og grafik.

Opsummering

Begge filer har deres klare styrker. Raster er det foretrukne format til realistiske og farverige billedgengivelser, mens vektor er de formålstjenlige og simple dubletters domæne. Raster anvendes til fotografier og er det klart mest brugte billedformat på nettet, mens vektor i vid udstrækning anvendes til logo- og ikondesign i markedsføringsøjemed.

Raster er mondæn, men besværlig, vektor er spartansk, men imødekommende. I tekstilindustrien foretrækker grafikere valgmulighed nummer to, hvorfor vi hos Jet Sport vælger udelukkende at lade vektorfiler stå til grund for vores logoer. Det ved vi giver den korteste produktionstid, de mest prisbevidste logoer og de gladeste kunder.